maandag, maart 13, 2017

Stel Alles In Vraag - 9 Maart 2017 / Jamie Varon


Stel Alles In Vraag
9 Maart 2017 / Jamie Varon

Ik ben een zeer opzettelijk persoon. Ik herevalueer en stem me altijd op een consequente basis af op hoe ik me voel. Ik ben schrikbarend afgestemd op mijn eigen emotionele ups en downs, in staat om de boosdoener van mijn daling van Ascentie binnen enkele momenten aan te wijzen. Dit is iets goeds voor het zelfbesef en voor in staat te zijn me om te draaien wanneer ik dat moet, maar het is ook gekmakend, in die zin dat ik mijn gedachten niet uit kan zetten … nooit. 
Waar ik het meeste angstig voor ben … op een persoonlijk en emotioneel niveau … is dat ik ermee ophoud opzettelijk te zijn en mijn leven op de automatische piloot leef, beslissingen makend vanuit gemak, in plaats vanuit mijn waarden. Ik groeide op in een buitenwijk in de California Bay Area en ik zag heel veel mensen die een robotachtig bestaan hadden, er waren geen onderscheidende kwaliteiten tussen hen, die de dingen deden waarvan zij geloofden dat zij die moesten doen zonder in vraag te stellen waarom zij hen deden.
Ik geloof hartgrondig in het in vraag stellen van alles. Wanneer ik zeg “alles”, bedoel ik A L L E S. Waarom wil ik een boek schrijven? Wat zou het voor mij betekenen om een boek te publiceren bij een traditionele uitgever? Waarom is dat belangrijk? Waarom niet zelf publiceren? Wat wil ik met mijn geld doen? Waarom heb ik schulden? Waarom heb ik de schuld opgebouwd? Waarom denk ik dat het X ding het toppunt van succes is? Wat voor soort huwelijk wil ik met mijn man opbouwen? Als over 10 jaren mijn leven er X uitziet, zou ik me dan voelen dat ik goed geleefd heb? Wat betekent het om goed te leven? Houd ik ervan om make-up op te doen? Wat zijn mijn waarden wanneer het aankomt op de manier waarop ik mezelf, anderen, mijn lichaam, mijn geld, mijn carrière, mijn aspiraties behandel? Hoeveel van mijn ambitie is ego en hoeveel is een wezenlijke wens? Brengt het gebruik van de sociale media mij vreugde of stelt het mijn neiging samen om mezelf met anderen te vergelijken? Hoe zou het leven eruit zien zonder de sociale media? Wat is de persoonlijke en wereldwijde invloed van de sociale media? Wat betekent het om lief te hebben? En ga zo maar verder, en ga zo maar verder…

Ik houd ervan om te weten waarom ik de dingen doe die ik doe en hoe ik het plan om mijn beperkte tijd op deze Aarde door te brengen. Ik ben er gewoonweg niet in geïnteresseerd met mijn leven te leven op de manier dat ik dat zou moeten of op de manier dat het mij verteld werd om het te leven. Ik wil keuze, geen automatische beslissingen die niet gecontroleerd of overdacht werden, omdat ik denk dat mensen zichzelf klem kunnen zetten zonder het te beseffen. Zij zeggen, “Dit is de manier waarop het gedaan wordt, dus dit is de manier waarop ik het zal doen.” Zij geven zichzelf niet de kans om in vraag te stellen, om creatief te zijn, om op te lossen, want X gebruikt een vergelijking waar nog niet over nagedacht werd. En, natuurlijk, voelt deze manier van leven meer risicovol aan, minder veilig en zeker als het volgen van het vooraf bepaalde pad. Maar voor mij, is er nooit een vraag geweest of ik de dingen zal doen op de manier zoals zij mij verteld werden om hen te doen … ik kan niet met die stroming stromen.
Ik zie heel veel mensen die klem schijnen te zitten. Klem door de omstandigheden die zij creëerden zonder eerst zichzelf in vraag te stellen. Verstrikt in huwelijken waarover zij niet nagedacht hebben. Verstrikt in banen waarvan zij dachten dat zij die nodig hadden en dat zij geen keuze hebben om te veranderen. Verstrikt in de levensomstandigheden die hen zich ongelukkig, onvervuld en gefrustreerd voelend achterlaten over zichzelf. Er zijn overvloedig veel onverwachte situaties die in het leven tevoorschijn komen, niettemin hebben wij zoveel meer keuze over de heerschappij en het traject van onze levens dan dat wij denken dat wij hebben. Er is een verschil tussen gemachtigde keuze en reactionair leven - en die keuze is voor bijna iedereen beschikbaar binnen de context van hun eigen levens.
Dit is wat ik gedurende de jaren beseft heb, doorheen alle dagen van het overdenken en extra analyseren - wat ik echt aan het doen was, was dat ik mezelf leerde kennen zodat ik mijn leven zou kunnen leven met mijn eigen definitie, in plaats van het te leven gebaseerd op iemand anders diens interpretatie van hoe het leven geleefd zou moeten worden. Ik heb vertrouwen in mezelf ontwikkeld, in plaats van afhankelijk te zijn van de validatie van anderen voor hoe ik keuzes maak. Ik heb een fundering ontwikkeld van zelfvertrouwen dat mij vrijstelt van toestemming van anderen nodig te hebben om te doen wat het ook is dat ik wil doen. Dat betekent niet dat ik niet aan mezelf twijfel of erom geef wat andere mensen denken … dat doe ik! … Het betekent dat ik in staat ben om naar mezelf terug te komen, te weten hoe het aanvoelt wanneer ik mijn eigen wensen in ere houd in plaats van te proberen om te voldoen aan iets of iets te bewijzen.
Het punt hier is: stel jezelf in vraag. Stel alles in vraag. Stel je aannames in vraag … specifiek de aannames die je verstrikt en klein blijven laten voelen. Stel in vraag wat je doet zonder het te overdenken. Stel in vraag waarom je de dingen wilt die je doet. Stel in vraag wat voor soort leven je over 10 jaren vanaf nu wilt leven - en ben je op schema om daar te zijn? Je kunt met zoveel intentie leven. Je hoeft niet altijd op het leven te reageren. Het leven kan leren op jou te reageren. Om jou op jouw niveau tegemoet te treden. Op te stijgen naar waar het is dat je wilt dat je leven is. Jij kunt de standaard instellen.
Jij kunt degene zijn die beslist hoe een goed leven eruit ziet. Hoe succes aanvoelt. Wat geluk is. Jij kunt jezelf toestemming geven om jezelf voor jezelf te definiëren. Wat een vrijheid.
Jamie Varon

Vertaling: Cobie de Haan - http://www.denkmetjehart.blogspot.nl/
About the Author
Jamie Varon is a writer based out of Los Angeles. You can connect with her on TwitterInstagram, and at her Facebook page.

1 opmerking:

  1. Ja inderdaad. Maak je eigen keuzes en wees geen robot van het systeem.
    Zoals de maatschappij of de wet of je familie.............. vul maar in.
    Doe wat je blij maakt en volg je HART.

    BeantwoordenVerwijderen