zondag, december 04, 2016

Haal Adem, Jij Bent Oké! - 23 Oktober 2016 / gepost op 4 December 2016 / Jamie Varon


Haal Adem, Jij Bent Oké!
23 Oktober 2016 / gepost op 4 December 2016 / Jamie Varon

Ik wil dat je weet dat er niets verkeerd met je is. Ik weet het, ik weet het, dit klinkt cliché en afgezaagd en alsof ik je op je hoofd klop terwijl ik je alle dingen vertel die je wilt horen. Nee, dat is niet waar ik uit vandaan kom. Ik wil dat je weet en ik wil voor mezelf dat ik weet dat er niets verkeerd met jou/mij is. Wij zijn fucking oké. Hoor je mij? Wij zijn oké.
Ik wil dat je weet dat je kunt proberen om beter te zijn, dat je hard kunt werken, dat je alle dingen kunt doen die je denkt dat je moet doen, maar niets daarvan zal ook maar iets doen om aan jou te bewijzen dat jij je ruimte in deze wereld waard bent. De enige persoon die dat kan beslissen ben jij. Jij. Je kunt jezelf haveloos werken en alles verzamelen waarvan je ooit dacht dat je het nodig had, maar als je niet gelooft wie je onder de glitter bent, zal niets ertoe doen. Een koortsige geest heeft een grappige manier van goud in stof te doen laten veranderen.
Ik wil dat je weet dat er niets te bewijzen is, dat zelfs als je alle dingen doet die jij of iemand anders je vertelde dat je die niet zou kunnen doen, er geen glorie in zal zijn. Er is geen glorie in het leven van een leven zoekende naar het ontdoen van een gevoel. Heb je een kernovertuiging over jezelf dat je niet waardig bent, dat je niet beminnelijk bent, dat je niet goed genoeg bent? Er is geen manier van de dingen die je kunt bereiken, mensen waar je indruk op kunt maken, mensen die van je zullen houden om jou te overtuigen van een ding dat je aangaande jezelf niet kunt geloven. Je kunt een zure overtuiging geen zoete overtuiging maken door het gewoonweg voor altijd te ontlopen.


Ik wil dat je weet dat jij je leven, je emoties, deze kleine overtuigingen die piepklein genoeg aanvoelen niet kunt ontlopen, maar mettertijd gaan knagen/etteren. Onbelangrijke negatieve overtuigingen hebben een manier van in/naar gigantische beschadigende overtuigingen te keren. Geloof me, ik heb geleefd zoekende naar het magische elixer welke mijn emoties in iets anders, iets beters, mijn leven in/naar iets meer glanzend om zou keren. Ik heb overal gezocht, maar het enige echte magische elixer is rekening houden met jezelf, is de verantwoordelijkheid te nemen, is te eisen dat de enige persoon die jou kan redden jij zelf bent. Jij bent het, baby. Jij bent het. Jij bent de verlosser. Jij bent degene waar je naar op zoek geweest bent.
Ik wil dat je weet dat je nooit genoeg zult zijn als alles waar je naar zoekt om te zijn niet genoeg is. Je moet ‘genoeg’ vergeten en eraan voorbij kijken naar iets volledig anders, iets dat afgemeten kan worden. Genoegheid kan niet afgemeten worden. Je bent slechts zo genoeg als je beter bent dan iemand anders en dat is een gladde helling om je leven aan af te meten. Niet genoeg te zijn heeft deelname van anderen nodig - omdat het altijd een vergelijken is. Dat is altijd waar het begint en eindigt - de aanhoudende noodzaak om de waarde van je leven af te laten wegen tegen dat van een ander. Ben je meer dan een ander? Ben je minder dan een ander? Je wilt echt niet adequaat, goed genoeg zijn. Nee. Waar je naar zoekt is om speciaal te zijn, om beter dan anderen te zijn. En dat is een verliezend spel, zelfs als je denkt dat je gewonnen hebt.
Ik wil dat je weet dat als je het nodig hebt je geliefd te voelen, kijk dan alsjeblieft rond in je leven en zie overal de magie. Je hebt misschien geen duizend vrienden of een perfecte familie, maar je hebt jouw mensen en zij doen ertoe, zelfs als het aantal van diegenen waar je op kunt rekenen  in de enkelvoudige getallen is. Gooi dat niet weg zoekende naar meer. Ik weet dat het als bewondering toeschijnt, als succes, maatschappelijke validatie dat ervoor zorgt dat je de Liefde voelt die je niet voor jezelf mag voelen, maar het is zo voorbijgaand, dat het gevaarlijk is om er ook maar iets voor op het spel te zetten. Aandacht is geen Liefde. Dubbele tikken (Double-taps) zijn geen geheugensteuntjes voor je adequaatheid. Favorieten, likes of volgers zijn geen indicatie van jouw waarde, ongeacht hoe groot of klein het aantal bereikt of onderuitgaat. Als jij jezelf teveel beziggehouden gewaarwordt met het digitale spoor van bewonderaars die je wel of niet hebt, moet jij jezelf eraan herinneren dat je waardevol bent, zoals je bent, met niets of niemand die aandacht schenkt. Jouw waarde bestaat zonder voorwaarde.  
Ik wil dat je weet dat kracht niet is wat je denkt dat het is, wat de wereld jou verteld heeft dat het is. Kracht is niet je luide stem, je kwade demonstratie geschreeuw. Kracht is in het behouden van een positief hart in een negatieve wereld, een gevoelige ziel in een wrede wereld die zich vaak voelt voorbij het rijk van zielloosheid. Er is een kracht in deze wereld om jou niet te laten opslokken en je uit te spugen als iemand die denkt dat het prediken van hun mening vanaf de hoogste bergtop is wat dappere mensen doen. Moed is luisteren wanneer je knokkels wit worden van het verkrampt vasthouden van de armleuningen van je stoel. Moed is respect en geen enkel aantal van hartzeer jou te laten verzuren van te geloven dat er goed is, dat er Liefde is, dat er iets in deze gestoorde wereld is om hoop voor te hebben.
Ik wil dat je weet dat, binnenin jou, iets integraals ligt voor deze wereld. Jij bent een puzzelstukje dat past in het grotere raamwerk van de Mensheid. Vandaag is een geheel nieuwe dag en jij kunt het in één snelle beslissing helemaal omdraaien om iets te doen, wat dan ook anders te doen dan hoe je het voorheen gedaan hebt. Verandering komt langzaam en dan allemaal in één keer. Je zult denken dat je omlaag door de lange tunnel van duisternis heengaat totdat het gebeurt, totdat je vernieuwd bent. Vertrouw dat het komt. Vertrouw dat iets groters zich aan het vormen is. Vertrouw je gevoelige hart. Vertrouw je wilde ideeën, neem de kans. Zeg nee wanneer het jou niet op doet lichten. Volg wat het ook maar binnenin jou is dat jou vertelt dat je iets doet dat ervoor zorgt dat je tot leven komt.
Ik wil dat je weet dat de enige verspilling voor jou hier zou zijn is om door je leven heen te slapen. Dat het enige ding dat je verkeerd kunt doen is om je terug te trekken van wie je bent, om af te zien van wat voor gevechten dan ook om uit jou vandaan te komen. Omdat, iets binnenin jou welzeker vecht om gezegd te worden, om gedaan te worden - ongeacht hoe klein of ogenschijnlijk onbelangrijk je ook maar denkt dat het is. Je kunt een hart met het meest alledaagse gebaar veranderen. Laat deze wereld jou niet verharden totdat alles dat je ziet is wat er verkeerd gaat, wat slecht is. Omdat, het ding dat niemand jou vertelt is, dat er net zoveel goed is als dat er slecht is. Net zoveel duisternis is als er Licht is. Het hangt eenvoudig af van waar jij je ogen op focust.
Jamie Varon

Vertaling: Cobie de Haan - http://www.denkmetjehart.blogspot.nl/
About the Author

Jamie Varon is a writer based out of Los Angeles. You can connect with her on TwitterInstagram, and at her Facebook page.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten