dinsdag, maart 11, 2014

Aisha North - Deuren Ontsluiten met 100 Jaar Oude Sleutels - 11 Maart 2014

Aisha North
Deuren Ontsluiten met 100 Jaar Oude Sleutels
11 Maart 2014
Eén van de Schilderijen uit de serie "De Tien Grootste"

Lieve vrienden!
De reis waar mijn zuster en ik net van teruggekeerd zijn, is geweest wat ik alleen kan omschrijven als een 'vision quest', een reis die helemaal ging over het verder helpen van onze transformatie door visuele invoer, door het zien van symbolen, vormen en kleuren die als sleutels zouden handelen om enige belangrijke deuren voor ons te ontsluiten. Ik denk dat dit sleutels zijn die ook voor velen van jullie behulpzaam kunnen zijn, en dat is waarom ik geleid werd om dit te delen.
Want toen wij vorige week maandag wakker werden, de ochtend na de Bijeenkomst, beseften zowel mijn zuster als ik dat we door iets diepgaands heen gegaan waren, maar we beseften ook dat het tijd voor ons was om terug te treden van ons gewoonlijke werk en dat we op reis moesten gaan. We werden sterk geleid om een reis te naar Kopenhagen te boeken voor dat weekeinde, en zodra we het geboekt hadden, deden zich opeenvolgende synchroniciteiten voor die ervoor zorgden dat wij beide beseften dat wij verondersteld werden om voor slechts één doel naar Kopenhagen te gaan: om de schilderijen van Hilma af Klint te zien, een Zweedse kunstenares die haar werken 100 jaar geleden creëerde.  
Hilma af Klint had ons pad kort gekruist het afgelopen jaar, toen wij posters zagen die haar expositie adverteerden tijdens een bezoek aan enige vrienden in Stockholm. Zij hadden haar werk gezien, en zij raden het hoogst aan ons aan, maar we gingen niet, en we vergaten over haar tot aan vorige week Maandag. Maar toen, betrad zij opnieuw onze levens op een manier welke het zeer duidelijk aan ons maakte dat zij een belangrijk rol ging spelen in onze reis, iets dat werd bevestigd door Terje, een zeer innige vriend van ons die als een genezer werkzaam is. Hij gaf me twee belangrijke aanwijzingen: hij vertelde dat hij hetzelfde Tv-programma gezien had waar wij "overeen gestruikeld" waren en voor hem, hadden haar schilderijen de energie van iets hetgeen vanuit een tempel in Atlantis kwam. Daarbovenop, zei hij dat onze trip om te gaan en om deze schilderijen te zien voor ons net zo transformatief zou zijn als wat hij enige jaren geleden ervaren had toen hij de Grote Piramide in Giza betreden had. Het bleek dat hij het juist had.

Want Hilma af Klint was geen gewone schilderes. Zij zei dat het haar taak was om informatie via haar werken over te dragen, en dat deze informatie vanuit een hoger bewustzijn kwam, dus zag zij zichzelf als een medium, niet als een kunstenares. Daarbovenop, was zij ervan overtuigd dat de inhoud in haar werken niet begrepen kon worden door haar tijdgenoten dus weigerde zij om haar werk publiekelijk te laten zien, en de meeste van haar schilderijen werden verborgen gehouden tot meer dan 40 jaren na haar dood. Hilma zei dat zij voor de toekomst schilderde, en zoals de curator van de expositie zei, "Ik denk dat deze toekomst nu is". Ik stem daarmee in, want ik ben ervan overtuigd dat Hilma haar verbazingwekkende schilderijen voor ons schilderde, want zij spreken over iets dat wij al weten, maar dat we ons nog niet volledig kunnen herinneren.
Want deze schilderijen zijn niet slechts opmerkelijk omdat Hilma abstracte schilderijen op een manier schilderde zoals niemand anders dat deed tot jaren later, zij zijn ook opmerkelijk omdat zij zoveel gecodeerde informatie bevatten in de vorm van symbolen en kleuren. Dit is wat wij voelden toen wij haar werk vorige week maandag in het Tv-programma zagen, en zelfs als al haar werk intrigerend is, sprongen twee series er voor ons uit. Eén van hen draagt de naam "De tien grootste" en de andere zijn drie schilderijen waarvan wij ontdekten dat het de titel droeg, "Altar schilderijen" van een serie die genoemd werd, "Schilderijen voor de Tempel". Zou dit de tempel in Atlantis kunnen zijn welke Terje noemde?  
Op zondag, trokken we erop uit om de expositie te zien. Het was een grote expositie, en toen we naar binnen gingen, konden wij de anticipatie en de energieën voelen die in ons begonnen te stromen, maar niets zou ons voorbereid kunnen hebben op de krachtige ervaring dat het was om de twee zalen binnen te gaan waar de enorme grote schilderijen van deze twee series tentoon gesteld werden. Het brengt tranen naar mijn ogen door er nu alleen maar aan te denken, want zij trilden letterlijk op een manier welke vreemd vertrouwd aanvoelde, alsof wij hen van voorheen kenden, en het was zo een overweldigend gevoel van overstroomd te worden met Licht en Liefde. En het meest verbijsterende deel, was hoe anders de energie in deze twee zalen was. Zijnde in de zaal met "De tien grootste" was als omhelsd te worden door liefdevolle armen, het was zo een vreugdevolle, warme en tedere energie. Maar toen wij de zaal met de "Altar schilderijen" betraden, was het als het betreden van een heiligdom, een heilige ruimte, en de energie was zo zuiver, zo kristal helder en zo kracht dat we moesten gaan zitten omdat we beide begonnen te huilen. 
 
 De drie "Altar schilderijen"
Mijn foto's kunnen deze levendige schilderijen geen recht aandoen, jullie kunnen sommigen van hen hier meer gedetailleerd bekijken:
De gehele ervaring was zo intens, het is slechts nu, erop terugkijkend dat ik kan zien hoe juist Terje was toen hij deze expositie vergeleek met een bezoek aan de Grote Piramide en hoe de twee verschillende zalen van de expositie De kamer van de Koningin en de kamer van de Koning symboliseren. Want voor mij, representeerde de eerste zaal het Heilige Vrouwelijke, de LIEFDE, de tweede zaal representeerde het Heilige Mannelijke, het LICHT, en ik zie het allemaal stromen, verbinden, ÉÉN worden, net zoals Hilma steeds maar weer opnieuw uitbeeld in haar verbazingwekkende werk.
Ik geloof echt dat Hilma af Klint een visionair was en een verbazingwekkende pionier. Ik kan haar alleen maar bedanken voor het werk dat zij 100 jaar geleden voor ons deed, en me verheugen over het feit dat nu, haar werk eindelijk gezien en erkend wordt door mensen van over de gehele wereld. Dat niet alleen, want wat zij in eenzaamheid creëerde zo een lange tijd geleden zal eraan meehelpen om ons allemaal op een manier samen te brengen hetgeen mijn hart waarlijk laat zingen.
Met Liefde en dankbaarheid van mij, Aisha.
--

Deze video werd gemaakt voor de expositie, het verteld meer over haar opmerkelijke verhaal en ik raad het jullie echt aan om het te bekijken: 
 

Deze film is ook zeer interessant, zelfs als de technische kwaliteit nogal middelmatig is: 
 )
 

Vertaling: Cobie de Haan - http://www.denkmetjehart.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen