donderdag, oktober 18, 2012

Ken Je Hem Nog? Kwai Chang Caine…., ook bekend als "Sprinkhaan"


Ken Je Hem Nog?
Kwai Chang Caine…, ook Bekend als Sprinkhaan 
 
18 Oktober 2012: Geschreven door Cobie de Haan
In de Zeventiger jaren keken velen van ons naar de Tv-serie "Kung Fu". De Acteur David Carradine speelde daarin de Shaolin Monnik - Kwai Chang Caine.

"Meester Po: Sluit je ogen. Wat hoor je?
De jongen Caine: Ik hoor het water, ik hoor de vogels.
Po: Hoor jij jouw eigen hartslag?
Caine: Nee.
Po: Hoor je de sprinkhaan die er bij jouw voeten zit?
Caine: Oude man, hoe komt het dat U deze dingen hoort?
Po: Jongeman, hoe komt het dat jij ze niet hoort?"

Wij zagen deze Monnik zijn pad bewandelen in het zogenoemde "Wilde Westen". Hij kwam heel veel uitdagingen en moeilijkheden op zijn weg tegen. De hoofdzaak die bij alles naar voren sprong, was dat Caine een gevecht niet wenste aan te gaan of er tot toe uitgedaagd wenste te worden.
We zagen, dat wanneer hij uitgedaagd werd, hij met een rustige houding en stem eenvoudig "Nee" zei.
Wanneer iemand doorging met hem uit te dagen en geen nee wilde horen, stond hij daar rustig en keek hij hen recht in de ogen. Er was geen angst, er was slechts een innerlijk weten over zijn rechten en zijn kracht. Hij zei: "Nee" steeds maar weer opnieuw als dat nodig was, en probeerde de situatie soms te 'verlaten' door iets te zeggen dat zijn tegenstander tot nadenken zou moeten stemmen over de 'waarheid' waar deze in leefde. Een andere keer draaide hij zich eenvoudigweg om en liep weg.


Maar vergis je niet….., wanneer Caine aangevallen werd verdedigde hij zichzelf ferm. Ook in dit aspect kon je zien dat hij alleen vocht ter zelfverdediging en zijn vijanden minimaal pijn wenste te doen. Hij draaide hun arm op een dusdanige manier om zodat zij geen kant uit konden zonder zichzelf nog meer pijn te doen, of hij liet hen op een dusdanige manier vechten dat zij uitgeput raakten terwijl Caine zelf zo fris als een hoentje bleef. Hij bleef kalm te midden van de stormen die hem soms omringden. Hij liet, zogezegd, de duistere energie over zich heen komen en weer wegstromen… Hij werd er nooit door 'aangeraakt'.  Ook wij kunnen rustig en standvastig staan in deze tijd van chaos en onrust.
Er was ooit een episode waarin de mensen in een stadje bang waren voor iets (ik weet helaas niet meer wat dat was). Maar zij konden in ieder geval om 12 uur 's middags niet naar buiten gaan, en als ze dat deden zou er iets vreselijks met hen gebeuren. Uiteraard wilde Caine hen wat wijzer maken en ging de volgende dag in de brandende zon in het midden van het dorp zitten op het tijdstip waar de mensen zo bang voor waren. Er gebeurde uiteraard niets met hem. Maar de mensen die deze hele charade op touw gezet hadden vonden het uiteraard maar niets dat Caine hun plannen dwarsboomde en wilden wraak op hem nemen…..
Wel…., doet dat niet een belletje bij je afgaan?...of twee …….. of drie…..of……
Onlangs moest ik diverse malen denken aan die TV-serie en toen dacht ik dat ik er iets mee moest gaan doen, en ik volgde mijn gedachtegangen hierover om dit artikeltje geschreven te krijgen…. Dat ik eraan moest denken is dus de reden dat ik jullie hierover vertel. Kwai Chang Caine - David Carradine liet ons precies zien hoe wij nu en in de dagen die komen gaan moeten handelen…. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn….
Wees rustig, blijf in je hartcentrum en ken je eigen kracht. Zeg "Nee" wanneer dat nodig is en kijk een ander in de ogen. Dat alleen zal hen vertellen dat jij jouw Waarheid kent. En wanneer zij jou vragen: "Waarom?"… Zeg dan alleen maar… "Omdat ik daarvoor kies." Dat is het enige antwoord dat zij nodig zijn. Uit eigen ervaring kan ik jullie verzekeren dat het werkt!
Ja…. Een pracht van een voorbeeld was die Jonge Sprinkhaan, nietwaar?
Dank je wel David Carradine (RIV) en ook mijn dank aan al diegenen die deze Tv-serie werkelijkheid lieten worden.
Wij kunnen rustig en standvastig staan in deze tijd van chaos en onrust.
 Cobie de Haan © - www.denkmetjehart.blogspot.com
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten